Koken met je tekstschrijver (doe jij de boodschappen?)

Koken met je tekstschrijver
Photo by Edgar Castrejon on Unsplash

Hoe schrijf je een goede tekst?

Daar is een heleboel over te zeggen. Dat je een actieve schrijfstijl moet gebruiken, bijvoorbeeld. En dat je bij je onderwerp moet blijven. Niet steeds van die … puntjes gebruiken (juk!). Niet te lange zinnen maken. Bijvoeglijk naamwoorden schrappen. En nog veel meer. Het is niet moeilijk, het is alleen veel. Iedereen kan het leren. Jij ook. Kwestie van oefenen, veel oefenen.

Als je dat er niet voor over hebt, kun je ook een tekstschrijver inhuren. Die weet precies wat ie moet doen. Die heeft die uren al gemaakt. Heb jij lekker de tijd voor andere dingen.

En de inhoud dan?

Precies. Dan heb je iemand die kan tekstschrijven, moet het ook nog ergens over gaan. Dat kan je tekstschrijver niet zelf bedenken. Die moet je ‘voeden’. Niet met toastjes met gerookte zalm (mag wel), maar met informatie. En hoe beter die informatie is, hoe beter de uitkomst.

Dus ga nou niet zeggen: ‘Kijk maar even op mijn LinkedIn-profiel’.

Een tekstschrijver is namelijk geen tovenaar

Een tekstschrijver is een kok die een gerecht bereidt met de ingrediënten die je hem – of haar – geeft. Geef je ‘m slachtafval, dan krijg je een frikandel. Geef je ‘m vlees van een koe die heel haar leven in een Hollandse wei heeft gehuppeld en regelmatig een knuffel van de boerin kreeg, dan krijg je Boeuf Bourguignon. Of een stuk houtskool dat naar biefstuk ruikt, als je een slechte kok treft.   

Kwaliteit komt van twee kanten

Iedereen kan een goed stuk vlees verpesten. Maar als je al begint met rotzooi, wordt het nooit meer dan dat.

Shit in, shit out, zegt mijn collega de art director altijd. Dat geldt voor alles.

Zelfs de beste kok kan geen sterrendiner maken van een kropje verlepte sla. Zelfs de beste tekstschrijver kan geen goed artikel schrijven op basis van een LinkedIn-profiel.

Dat is meteen ook het goede nieuws.  

Want jij mag de boodschappen doen

Jij kiest de ingrediënten waarmee je tekstschrijver aan de slag gaat. Doe dat zorgvuldig, besteed er aandacht aan. Grijp niet naar de kassa-aanbieding, maar zoek naar de delicatessen die achter de toonbank liggen. Het is helemaal niet moeilijk, het is namelijk je eigen winkel. Alles wat je nodig hebt, heb je al in huis.  

Ik hoor je denken:

“Krijg ik wel een boodschappenlijstje mee?”

Tuurlijk. Een goede tekstschrijver helpt je maar wat graag op weg. Het resultaat van haar werk hangt er namelijk vanaf. Je kunt dus gewoon vragen wat ze nodig heeft. Of je laat haar vragen. Nog beter.  

Het begint allemaal met de vraag wat je wilt vertellen en aan wie. Zo bepaal je als het ware welk gerecht jullie gaan maken. Daar kun je dus alvast over nadenken. Daarna hoef je alleen maar te luisteren en antwoorden te geven. Zo simpel is het.

Maar je moet er wel even de tijd voor nemen

Dus voordat je aan die ‘andere dingen’ begint: maak even tijd vrij voor je tekstschrijver. Beantwoord haar vragen en doe je huiswerk. In een restaurant zeg je ook niet tegen de ober: ‘Doe maar wat’? Doe je dat wel dan weet hij óf heel goed wat je smaak is, óf je houdt wel van een gokje. Dat mag natuurlijk, maar je loopt dan wel de kans dat je iets krijgt wat je niet lust.


Meer taal- en schrijftips geef ik je in de Communicatie-DoeHetZelf, een samenwerking met de beelddenkers en -doeners van B-more.

Toch liever laten schrijven? Bel me, dan vertel ik je wat de mogelijkheden zijn. En wat het kost.

Dit is een blog van Esther Nagtegaal, tekstschrijver/copywriter in Tilburg.

Wil je reageren? Vind ik leuk. Delen? Ook.