Over Esther

605309-300x300

De mooiste verhalen zijn voor jou als ondernemer zo gewoon dat je er zomaar overheen stapt. Dat je niet meer ziet hoe bijzonder ze zijn, hoezeer ze jouw doelgroep aan kunnen spreken.

Zullen we samen die blinde vlek blootleggen?

Als er iets is wat ik in mijn carrière als copywriter geleerd heb, is het wel dat een goede tekst veel meer nodig heeft dan een onberispelijke spelling en taalgevoel. Zo’n tekst is er vooral voor de lezer, jouw doelgroep. En daarom draaien we de zaken om. We vertalen aanbod naar behoefte. Dat deed ik voor allerlei bedrijven, groot en klein. Hoe verschillend ze ook waren, één ding hadden ze gemeen: ze wilden zichtbaar zijn. Laten weten dát ze er zijn, waarom en hoe. Is tekst een uitstekend middel voor. Wat zeg ik, onmisbaar!

Laat tekst voor je werken

Maak indruk op je (potentiële) klanten, verover ze, win ze voor je. Stel ze centraal, laat zien dat je ze begrijpt en dat je ze kunt helpen. En als je schrijft, maak hen dan de hoofdpersoon. Schrijf niet ‘ik’, maar ‘jij’. Gouden tip. Kom je er niet uit? Bel mij. Ik help je graag.

Hoe Esther ‘de schrijverij’ inging

Schrijven doe ik al zo lang als ik een pen kan vasthouden. Als kind al schreef ik gedichtjes en verhalen, vooral tijdens de rekenles. Als ik betrapt werd, moest ik ze voorlezen voor de klas. Tot op de dag van vandaag vraag ik me af of dat als straf bedoeld was. Het weerhield me er in ieder geval niet van om er op de middelbare school gewoon mee door te gaan. Mijn leraar Nederlands op het gymnasium voorspelde al dat ik ‘de schrijverij in’ zou gaan. De conrector zat in het complot, denk ik. Van hem moest ik na iedere misstap die ik op school deed een opstel schrijven. Zo heb ik mijn schrijfspier flink kunnen trainen.

Daarna eerst nog wat talen studeren en een paar jaar naar de kunstacademie. Uiteindelijk krijgt de man gelijk als ik na wat omzwervingen mijn plek vind bij een reclamebureau. Samen met de vormgevers in de studio mocht ik als copywriter communicatieconcepten bedenken en invullen voor bedrijven als de Rabobank, Novartis, Care schadeservice, Alvero en MAKZ.

Sinds begin 2009 gaat deze lettervreter en talennerd als zelfstandige door het leven onder de naam Esther schrijft.

Wat doet zo’n copywriter allemaal? 

Esther schrijft teksten en bedenkt concepten met de focus op taal voor magazines, brochures, advertorials, websites, nieuwsberichten, columns en nog veel meer.

Esther schreef onder andere voor de Rabobank, Netwerk Brabant, De Enk Groen & Golf, DPI, Gemeente Haaren, NH Hoteles, Tias Nimbas, Mars, Care schadeservice, TBV Wonen, Atos, Euretco, Ecophon, Novartis, fijnevent, Alvero kantoormeubelverhuur, MAKZ Kalkzandsteen, BRESS, TnP Visual Workplace, en SWO Drimmelen.

Opdrachtgevers over Esther schrijft:

“Esther heb ik leren kennen als ‘freelance copywriter, tekstschrijver en redacteur’. Dat is een hele mond vol en toch ben ik er achter gekomen dat dit niet geheel de lading dekt… het is meer dan dat. Esther heeft voor de nieuwe website van Flier! de teksten geschreven. Een bijzonder traject waarbij zij écht luistert, meedenkt, adviseert en daardoor een beetje (veel) in jouw huid kruipt. Ze maakt niet alleen tekstueel de juiste vertaalslag, het lijkt alsof ze jouw woorden en gedachten smaakvol uit haar pen tovert. Zonder de focus te verliezen voor wie de teksten zijn en wat hun doelstellingen zijn. Daarnaast is ze ook een heel prettig persoon om mee samen te werken. Met een grote passie voor letters en dat zie je terug… eh nee, dat lees je terug. Kortom: een aanrader!”
Leon van der Flier, visual artist en conceptueel fotograaf .

“Esther heeft voor mij de teksten gemaakt voor mijn website. Ze viel mij op vanwege haar eerlijkheid. Esther is heel toegankelijk, ze vraagt, luistert en trekt alles uit de kast op zoek naar de juiste ‘tone of voice’. Dat heeft tot een heel mooi resultaat geleid!”
Ellen van den Doel, zelfstandig communicatietrainer.

“Om een goede start te maken is een professionele uitstraling van je website met de juiste teksten zeer belangrijk. Wij van Saved by ED hebben Esther ingeschakeld. Of we daar spijt van hebben, ABSOLUUT NIET! Esther is een persoon met vele kwaliteiten. Ze weet hoe ze informatie het beste kan overbrengen aan een lezer. Esther heeft een keiharde inzet en vooral een grote betrokkenheid getoond voor dit project. Ze wist ook tijd te maken buiten haar werktijden daar waar het nodig was. Wat ik nooit zal vergeten is: ‘Ik ben bijna klaar met eten. Vind je het goed als ik je na het eten bel?’ Nogmaals bedankt voor je inzet!”
Zekeriya Aksar, ondernemer. 

“Esther schrijft nu al een aantal jaar voor het bewonersblad van TBV Wonen en ik heb nog geen minuut spijt dat ik haar destijds ingeschakeld heb. Ze stelt de juiste vragen tijdens interviews, weet mensen op hun gemak te stellen, is flexibel en schrijft toegankelijk en vlot, passend bij de doelgroep.”
Marleen Wickering, communicatieadviseur bij TBV Wonen

“Esther Nagtegaal is een flexibele copywriter die zich goed inleest en met originele tekstideeën komt. Al is de opdracht nog zo summier ze levert altijd teksten die de juiste snaar raken. Ze komt haar afspraken na en is daarnaast een erg prettig persoon om mee samen te werken.”
Lisenka Somers, accountmanager bij GPR. Communicatie.

“Naast accuraat en snel kan Esther als geen ander jouw ‘persoonlijke touch’ vertalen. Voor mij is Esther dan ook niet alleen tekstschrijver maar een businesspartner.”
Stephan Snijders, businesscontroller/consultant.

“Wat ik belangrijk vind aan bussinespartners is dat er wordt nagekomen wat er beloofd wordt. Esther heeft mij nooit in de steek gelaten en heeft ook altijd ‘kunnen leveren’. Zij heeft een bijzonder creatieve geest wanneer het gaat om teksten. Al jaren kijkt ze mijn columns na op taalfouten. Mijn webteksten had ik eerst zelf verzonnen, ik was er van overtuigd dat het goed was, op wat taalkundigheden na natuurlijk. Toch gaf Esther er weer een draai aan waardoor het allemaal beter liep. Dat ‘meedenken’, meevoelen van Esther maakt voor mij het verschil dat ik nooit de behoefte heb gehad verder te kijken. Ik vind haar talent m.b.t. taal en pakkende teksten, onweerlegbaar en bijzonder productief. Ik hoop nog heel lang van haar diensten gebruik te mogen maken.”
Dick Ramp, ondernemer. 

“Ik heb met Esther Nagtegaal jarenlang samengewerkt als creatief/copywriter voor concepten en het afnemen van interviews en het schrijven van teksten voor allerlei publicaties. Dit heeft zij gedaan voor een aantal van onze klanten maar de focus was vooral lokale Rabobanken. Ik heb haar leren kennen als een zeer prettig persoon waar je heel goed mee kunt samenwerken. Ze is accuraat en professioneel. Veel succes Esther!!”
Carla Ottenhoff, (voormalig) directrice GPR. Communicatie.

“Ik werk al jaren met Esther samen daar waar het professionele tekstproducties betreft. Esther weet zich zeer snel in te leven in klanten en hun marktomstandigheden. Als mens is Esther een plezier om mee samen te werken. Esther heeft een journalistieke manier van schrijven maar is ook zeer bedreven in het schrijven van vlijmscherpe commerciële teksten.”
Arno Meulendijks, Fairmind bright creatives

“Ik ben zéér verguld met het artikel. Er zijn naar aanleiding van mijn boek meerdere artikeltjes geschreven. Jouw artikel onderscheidt zich door juiste inhoud, scherpte en toon. Mijn welgemeende complimenten.”
Fons Huijgens, Hucofin. Auteur van ‘De Bank de Baas’