Gevonden worden? Ga bloggen

Gevonden wordenHet is wat. Heb je je net voor een klein kapitaal een nieuwe website aan laten meten, helemaal volgens de laatste nieuwe mode, moet je weer van voor af aan beginnen. Althans dat was wat de ondernemer die ik – nogal overstuur – aan de telefoon kreeg, begrepen had van het hele verhaal. “Want SEO is niet inbegrepen. Dat is een apart traject en dat kost kweeniehoeveel geld”, huilde hij.

Nou moet je natuurlijk niks, zeker niet overstuur worden van je eigen website. Dus ik vroeg hem kalm waarom hij dat überhaupt zou willen, meedraaien in het SEO-circus. “Ja, duh. Om gevonden te worden!”

‘Gevonden worden’

de toverspreuk van de moderne ondernemer, het walhalla voor iedereen die een website heeft. Maar wat betekent het eigenlijk? Volgens mij niet meer dan dat je, als je heel goed je huiswerk hebt gedaan, in een lijstje voorkomt. Een lijstje dat samengesteld is door een zoekmachine.

Een lijstje.

Van een zoekmachine.

Weet je hoeveel stappen er dan nog zitten tussen jou en die bijna-klant?

Een SEO-specialist

vertelde me ooit dat SEO óf veel geld kost óf veel tijd. En meestal allebei. De vraag is of je er dat als ondernemer voor overhebt. Zeker als je zelf geen idee hebt waar het allemaal over gaat en hoe het werkt. En al helemaal als je er verdrietig van wordt.

En dan nog iets:

door wie word je liever gevonden?

Door Google? Of door potentiële klanten?

Gelukkig zijn er meer wegen naar het hart van je potentiële klant. Vertellen over wat je doet bijvoorbeeld. Over dat ene probleem dat je opgelost hebt. Over wat je zoal tegenkomt in je bedrijf, de vragen die je krijgt. En de antwoorden die jij daarop hebt. Hier en daar een tip. Eigenlijk de verhalen die je op de verjaardag van je schoonmoeder tegen je zwager vertelt. Maar dan zonder de branie.

Vinden je bijna-klanten fijn. En – whatta you know – Google ook.

Ga bloggen.

 

Hoe? Nou zo, bijvoorbeeld.

U kunt geen reactie plaatsen.