Geen zin in SEO? Ga bloggen!

Heb je geen kaas gegeten van Adwords, is zoekmachinevriendelijk schrijven niet jouw ding, heb je moeite om de juiste zoekwoorden te bepalen en wil je toch graag beter scoren met jouw website? Ga dan Wordcloud bloggenbloggen! Google en andere zoekmachines waarderen het enorm als er op jouw website regelmatig nieuwe content verschijnt. Met een CMS als WordPress of Joomla krijg je dat vrij eenvoudig voor elkaar. Door regelmatig een nieuwsitem of een blog te posten, groeit de content op jouw website en gaat Google je zien als de expert op jouw vakgebied die je in werkelijkheid ook bent.

Waarover bloggen? 

Wil je graag bloggen, maar weet je niet waarover? Maak dan voor jezelf eens een wordcloud. Neem een vel papier of zoek een online wordcloudmaker en schrijf daarop de belangrijkste woorden die betrekking hebben op jouw aanbod. Bedenk daarna voor ieder woord een aantal woorden die je daarvan kunt afleiden. Ben je bijvoorbeeld grafisch ontwerper, dan staat ontwerpen natuurlijk met dikke letters in jouw wordcloud. Woorden die daarmee te maken kunnen hebben zijn bijvoorbeeld logo, kleurgebruik en lettertype. Laat je fantasie de vrije loop en associeer er lekker op los. Je vindt gegarandeerd bruikbare onderwerpen voor je blog. Beperk je wel tot één onderwerp per blog en vergeet niet om te delen op social media.

Inspiratie opdoen

Inspiratie vind je overal. Luister maar eens goed naar de vragen die jouw klanten je stellen. Je zult sowieso een antwoord moeten formuleren, dus waarom verwerk je dat niet ook meteen in een blog? Laat je ook gerust inspireren door de media, de actualiteit of toonaangevende vakgenoten. Kijk wat trending is en verwoord je eigen kijk daarop. Zorg er wel voor dat je niets klakkeloos overneemt. Knippen en plakken is verboden en kan je duur komen te staan. Afgezien daarvan wil je natuurlijk ook zo origineel mogelijk zijn.

Houd het relevant

Het is heus niet zo dat je met ieder blog kennis moet delen over jouw vakgebied. Je schrijft geen lesboek! Je bent vrij om zijstraten te verkennen. Er zijn eigenlijk maar twee voorwaarden: geef je lezers iets waar ze wat aan hebben en zorg ervoor dat er een duidelijke link is met wat jij doet. Een fietsenmaker die blogt over wijngaarden in Frankrijk, daar raakt Google van in de war. Tenzij die wijngaarden bezocht worden tijdens een fietstocht georganiseerd door het fietsenmerk dat die fietsenmaker in zijn winkel verkoopt, om maar eens een zijstraat te noemen. Maak in dat geval dan wel van fietsen de hoofdzaak en van de wijn de bijzaak.

Suggesties nodig?

Kom je er toch niet uit? Bel of mail me dan eens. Ik geef je – gratis – een aantal ideeën waar je de eerste maand mee vooruit kunt.

Succes!

U kunt geen reactie plaatsen.