3 dingen die je NIET moet doen als je gevonden wilt worden met je website

Heb je een mooie website, wil je natuurlijk ook gevonden worden. Dat kan, ook zonder te adverteren. Om goed te scoren in de organische (= niet door adverteren bereikte) zoekresultaten kun je heel veel zelf doen, ook met tekst. En er is een aantal dingen dat je beter niet kunt doen. Ik geef je er drie:

 

  1. Je teksten volproppen met zoekwoorden

    Ooit werkte het prima: hoe meer zoekwoorden er in je tekst stonden, hoe beter je website gevonden werd. Was je bijvoorbeeld fietsenmaker, dan gebruikte je gewoon zes keer het woord fiets, zes keer het meervoud fietsen en ook nog een paar keer fietsenmaker. Dat de tekst er niet echt leesbaarder op werd, was van minder belang. Die tijden zijn voorbij. Google wordt met het jaar slimmer en vindt steeds betere manieren om te toetsen of teksten wel voor echte mensen geschreven worden, in plaats van speciaal voor zoekmachines. Je (potentiële) klanten vinden dat trouwens ook een stuk prettiger. Natuurlijk moet je die zoekwoorden nog wel gebruiken, maar met mate. Een zoekwoorddichtheid van 2 tot 5 procent is aan te raden. En je hoeft niet eens zelf te gaan zitten rekenen. Op internet vind je handige tools die gratis voor jou uitrekenen of je binnen de marges ben gebleven.

 

  1. Alleen aandacht besteden aan de teksten ‘aan de voorkant’

    Natuurlijk schrijf je voor mensen en dan meer bepaald degenen die jij graag op je website wilt hebben. Maar die komen niet zomaar bij jou terecht; daarvoor moet je gevonden worden. Dat gebeurt niet alleen op basis van de teksten die je op je website plaatst die iedereen kan lezen. Ook aan ‘de achterkant’ kun je wat doen voor je vindbaarheid. Zoekmachines indexeren namelijk niet alleen ‘de voorkant’, maar ook ‘de achterkant’. Bedenk dus goed welke paginatitels en metatags je bij het plaatsen van je teksten invoert, ook als bezoekers die niet zien. Om even bij het voorbeeld van de fietsenmaker te blijven: geef je pagina bijvoorbeeld een titel als ‘Een fiets voor elk budget’ in plaats van ‘Productenpagina’. Zo laat je Google nog een keer weten dat jouw website over fietsen gaat.

 

  1. Niets

    Wat je ook doet, doe één ding zeker niet: niets. De tijd dat je een website in elkaar kon (laten) zetten en daarna achterover kon leunen, ligt ver achter ons. Tegenwoordig willen zoekmachines actie zien. Nieuwe content op een website beschouwen Google en consorten als een teken van leven. Letterlijk. Websites waar regelmatig wat gebeurt worden daarom ook beter gewaardeerd in de zoekresultaten. En het is echt niet zo moeilijk als je denkt. Met een CMS-systeem als WordPress of Joomla plaats je heel gemakkelijk zelf updates. Denk bijvoorbeeld aan nieuws over jouw vakgebied, nieuwe portfolio-items, referenties van klanten of blogs. Kijk goed om je heen en laat je inspireren. Denk je wel aan het copyright als je input van andere bronnen gebruikt?

 

Succes! En kom je er niet uit; je kunt altijd mij nog bellen.

Schermopname (44)

 

 

 

U kunt geen reactie plaatsen.